وبلاگ گردشگری

اخبار گردشگری،وبلاگ گردشگری،تور، هتل پرواز

وبلاگ گردشگری

اخبار گردشگری،وبلاگ گردشگری،تور، هتل پرواز

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برنامه‌های نیاوران برای روز جهانی موزه

آثاری هنری از یکی از هنرمندان معاصر نقاشی به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی برای نخستین بار از مخازن موزه‌های این مجموعه خارج شده و در موزه جهان‌نما در نیاوران به نمایش در می‌آید.


به گزارش ایسنا، در این نمایشگاه پنج اثر از "عبدالرضا دریا بیگی" برای نخستین بار از مخازن موزه‌های این مجموعه خارج شده و در موزه جهان نما از تاریخ ۲۸ اردیبهشت به مدت دو هفته به نمایش گذاشته می شود.


عبدالرضا دریابیگی از مهمترین هنرمندان سبک هنر مفهومی در ایران است که با توجه به شرایط و زمینه های ایجاد شده در طی قرن بیستم به عنوان نمادی از آزادی هنری مطرح شد. بر اساس این هنر که سرآغاز پست مدرنیسم بود، آنچه دارای اهمیت است مفهوم فکر هنرمند مهم و نه اثر هنری اوست و هدف، رسانیدن مفهوم یا ایده معین به مخاطب است. او به همراه مارکو گریگوریان، غلامحسین نامی، مرتضی ممیز، فرامرز پیلارام و سیراک ملکونیان از پیشگامان جنبش گروه نقاشان آزاد بود.


مروری بر تجارب موزه ها در هفته میراث فرهنگی ۱۳۹۷


مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برای دومین سال متوالی در هفته میراث فرهنگی اقدام به برگزاری سلسله نشست‌هایی با عنوان «مروری بر تجارب موزه‌ها» می‌کند.


این نشست ها با دعوت از موزه‌های سازمانی و همچنین خارج از حوزه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ۲۹ اردیبهشت تا اول خرداد در سالن کنفرانس مجموعه برگزار میشود و هر یک از موزهها تجارب ارزشمند و موفق موزهای خود را دراختیار موزه داران و علاقه مندان به موزه و میراث فرهنگی قرار می دهند.


در دومین دوره برگزاری این سلسله نشستها، "باغ موزه قصر" با موضوع معرفی باغ موزه و اقدامات فرهنگی آن، "موزه ملی ایران" با تجربه برگزاری نمایشگاه لوور در تهران، "مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک" با موضوع شیوه ها و گرایش های راهنمایی در موزه و "موزه علوم و فناوری" با تجربه برگزاری نمایشگاه های سیار، به ترتیب از ۲۹ اردیبهشت ماه تا اول خرداد با این مجموعه همکاری خواهند داشت.


"پای پوش های دیروز، از یاد رفته های امروز" در کوشک احمدشاهی


همچنین نمایشگاهی از کفش اقوام مختلف ایران با عنوان "پای پوش های دیروز، از یاد رفتهای امروز" در موزه کوشک احمدشاهی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار می‌شود.


در این نمایشگاه تعداد ۲۰ جفت کفش متعلق به شهرهای مختلف کشورمان مانند خراسان شمالی، زنجان، گیلان، کرمانشاه و فارس در معرض نمایش عموم قرار می‌گیرد.


انواع چارق گیلان، خراسان شمالی و زنجان، گیوه استان فارس، کومیخ خراسان، گیوه تخت چرم، گیوه تخت اچیده، چارق نوک تیز لبه برگشته و غیره از جمله پایپوشهایی هستند که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.


به استناد منابع تاریخی، مادها نخستین قوم ایرانی بودند که از کفش پوشیدن آن‌ها تصاویری در کتیبه ها موجود است.


با توجه به نقش برجستههای باقیمانده از مادها در تخت جمشید کفش مادها نوعی جوراب بود، اما به خوبی مشخص است که جنس آن از چرم بوده و با بندهایی که از شلوارها آویزان است این کفش‌ها روی پاها محکم می‌شد.


در سایر کشورها نیز مصری‌ها نزدیک به پنج هزار سال پیش پوشینه‌هایی شبیه به کفش ساخته بودند که از این کفش ها می‌توان طرز زندگی و طبقات اجتماعی در آن زمان را فهمید.


برپایی نمایشگاه "فیروزه شعر پارسی" در کتابخانه سلطنتی نیاوران


بیست و هشتم اردیبهشت همزمان با روز بزرگداشت حکیم عمر خیام و روز جهانی موزه؛ از نسخه خطی نفیس دیوان رباعیات خیام در  موزه کتابخانه سطنتی نیاوران رونمایی می‌شود.


موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران در ادامه طرح نمایشگاه‌های دوره‌ای و رونمایی آثار خود، به مناسبت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام، از نسخه خطی نفیس دیوان رباعیات این شاعر پارسی گوی قرن پنجم با عنوان "فیروزه شعر پارسی" رونمایی می‌کند.


این نسخه خطی از دیوان رباعیات خیام در سده ۱۴ هجری قمری توسط فرقانی کاتب بنام آن دوره به با خط ثلث در قطع وزیری کتابت شده است.


این موزه در کنار نسخه خطی نفیس خود، سه جلد کتاب چاپی شامل رباعیات به زبان های فارسی، فرانسه، انگلیسی، آلمانی، اردو و عربی مزین هنر نگارگری و تصویرگری اساتید بنام معاصر، حسین بهزاد و محمد تجویدی را نیز در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد داد.


رونمایی از آثار نقاشی هنرمندان هنر نوگرای ایران در کاخ اختصاصی نیاوران


مجموعه‌ای از آثار نقاشی هنرمندان هنر نوگرای ایران با نام "نادیده‌ها"  نیز در روز جهانی موزه در کاخ اختصاصی نیاوران رونمایی کند.


این مجموعه که برای اولین بار در معرض نمایش قرار می‌گیرد، شامل آلبومی از آثار نقاشی در ابعاد کوچک متعلق به تعدادی از هنرمندان برجسته جنبش نوگرای ایران است که با تکنیک‌های مختلف رنگ روغن، مداد رنگی و پاستل، طراحی مدادی، ترکیب مواد و ... انجام شده است.


آثاری از "مارکو گریگوریان"، "مسعود عربشاهی"، "جعفر روح‌بخش"، "سهراب سپهری"، "ابوالقاسم سعیدی"، "محمد احصایی"، "فرامرز پیلارام"، "منیر شاهرودی فرمانفرماییان"، "بهجت صدر"، "صادق تبریزی" و تعدادی دیگر از هنرمندان جنبش نوگرای ایران را در این نمایشگاه به نظاره بنشینند.


ریشه‌های نوگرایی در هنر ایران را می‌توان در برخورد جامعه ایرانی و روشنفکران با اندیشه‌های اروپایی و نیز آشنا شدن با تکنیک‌ها و ابزارهای جدیدی چون رنگ روغن و دوربین عکاسی یافت. سفرهای شاهان قاجار به اروپا و ورود تحصیل‌کردگان فرنگ به کشور، زمینه آشنایی ایرانیان با سبک‌های نوین هنری و گذار از سبک‌های سنتی نگارگری ایرانی و خطاطی را فراهم آورد. اما مهم‌ترین تحول در نوگرایی هنری در ایران را می‌توان پیامد تغییرات اجتماعی شکل گرفته در کشور در نتیجه اقدامات دوران پهلوی اول دانست. سال‌های پس از دهه ۱۹۴۰، نوگرایی به لایه‌های سیاسی–اجتماعی ایران نفوذ کرده بود و هنرکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران مکانی برای آموزش آکادمیک هنر و از جمله مکتب‌های غربی بود.


علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه‌ها در روز جهانی موزه می توانند از ۲۸ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد از ساعت ۹ تا ۱۸ به کاخ اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند، این مجموعه تا ساعت ۱۹ فعال است.

  • حسین دل آرا
  • ۰
  • ۰

به نقل از خبرگزاری مهر، در پی التهابات ارزی اخیر و تصمیم سیاست گذاران بخش ارزی در خصوص اعطای سهمیه ای نیازهای ارزی به شرکت های فعال در بخش حمل و نقل بین الملل، در حال حاضر شرکت های هواپیمایی برای انجام عملیات های هوانوردی خود در فرودگاه های برخی کشورها با مشکلاتی مواجه هستند که ناشی از کمبود ارز تخصیصی به آنهاست.


فرودگاه استانبول سوخت نمی دهد


هفته گذشته هواپیمای استانبول-تهران هواپیمایی زاگرس به دلیل در اختیار نداشتن ارز به صورت نقدی در فرودگاه این شهر نتوانسته بود سوخت گیری کند و مجبور به فرود اضطراری برای سوخت گیری در فرودگاه تبریز و سپس پرواز مجدد به سمت تهران شد. این اتفاق برای تعدادی دیگر از پروازها و ایرلاین های ایرانی نیز رخ داده است؛ اتفاقی که هزینه بسیار بالایی برای ایرلاین ها در بر دارد.


بانک مرکزی: فقط ارز حواله ای


همه این اتفاقا در حالی رخ می دهد که بانک مرکزی با هدف جمع آوری ارز نقدی از سطح جامعه، مصوبه ای در خصوص اعطای ارز حواله ای به ایرلاین ها دارد ولی این مصوبه در تعدادی از فرودگاه ها قابل اجرا نیست و شرکت های هواپیمایی برای انجام امور فرودگاهی خود از جمله هندلینگ، سوخت گیری و تعمیر و نگهداری اضطراری در برخی از فرودگاه های کشورهای همسایه موظف به پرداخت نقدی هستند.


از سوی دیگر تعدادی از فرودگاه های بین المللی ایران نیز بابت خدمات فرودگاهی و سوخت رسانی به هواپیمای ایرلاین های خارجی، بخشی از هزینه ها از جمله هزینه سوخت رسانی و خدمات فرودگاهی (هندلینگ) را به صورت نقدی دریافت می کنند.


معاون فرودگاه امام: هزینه ها را از ایرلاین های خارجی نقدی می گیریم


علی رستمی -عضو هیات مدیره فرودگاه امام خمینی (ره)- درباره دریافت هزینه خدمات فرودگاهی از ایرلاین های خارجی در این فرودگاه اظهار کرد:


فرودگاه امام خمینی (ره) عملیات هندلینگ و خدمات فرودگاهی را به بخش خصوصی واگذار کرده است و این شرکت ها طبق قراردادهایی که با شرکت های هواپیمایی خارجی دارند، مبالغی را از آنها دریافت می کنند. فرودگاه امام خمینی (ره) نیز در تعیین این نرخ ها دخالتی ندارد.


وی افزود:


ما در این فرودگاه تنها طبق قراردادهایی که با شرکت های هندلینگ و ارایه دهنده خدمات فرودگاهی داریم، متناسب با نوع هواپیماهایی که در این فرودگاه نشست و برخاست دارند، از شرکت های هندلینگ کننده، درصدی را دریافت می کنیم.


معاون امور فرودگاهی فرودگاه امام خمینی (ره) درباره دریافت نقدی یا حواله ای هزینه های خدمات فرودگاهی و سوخت رسانی از ایرلاین های خارجی در این فرودگاه گفت:


نحوه دریافت به دو صورت نقدی و اعتباری است. به این معنا که آن دسته از ایرلاین های خارجی که پرواز دایمی به فرودگاه امام خمینی (ره) دارند، با شرکت های هندلینگ کننده یا سوخت رسان قرارداد امضا کرده و پس از راستی آزمایی، در تاریخ های مشخصی در هر سررسید هزینه ها به حساب شرکت هندلینگ کننده واریز می شود.


وی تاکید کرد:


نوع دیگری از دریافت هزینه های خدمات فرودگاهی از شرکت های هواپیمایی غیر ایرانی نیز به صورت دریافت نقدی در پروازهای موردی است. به این صورت که ایرلاینی که پرواز برنامه ای و ثابت به ایران ندارد، هزینه خدمات از جمله سوخت رسانی و هندلینگ را نقدا به شرکت هندلینگ کننده پرداخت می کند.


یک بام و دو هوای دولت در برخورد با ایرلاین ها


با توجه به اینکه هزینه خدمات فرودگاهی در بسیاری از فرودگاه های دنیا از جمله فرودگاه های ایران در مواردی به صورت نقدی از ایرلاین های غیر ثبت شده در آن کشورها دریافت می شود، بانک مرکزی نیز می بایست موضوع اعطای ارز نقدی به شرکت های هواپیمایی ایرانی را برای انجام امور روزمره خود در فرودگاه های خارجی در دستور کار قرار دهد.


فشار نبود ارز نقدی بر ایرلاین های ایرانی زیاد است


مقصود اسعدی سامانی -دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران-  درباره تامین ارز مورد نیاز ایرلاین های ایرانی برای تردد هواپیماهای شان در فرودگاه های خارجی اظهار کرد:


جلسات زیادی با بانک مرکزی برای تامین ارز نقدی ایرلاین های ایرانی داشته ایم؛ همچنین پیگیری های مان را به صورت کتبی هم انجام داده ایم. مسوولان مربوطه در بانک مرکزی هم قول هایی برای حل این مشکل به ما داده اند. اما از آنجایی که در بانک های عامل، بعضا سردرگمی هایی وجود دارد، همچنان ایرلاین های داخلی در تامین ارز نقدی با مشکل مواجه هستند.


بانک مرکزی فقط به ۵ نیاز پروازی ارز می دهد / برگزاری جلسه امروز برای تصمیم گیری نهایی


اسعدی سامانی با اشاره به مصوبه ای که بانک مرکزی در خصوص تامین ارز حواله ای شرکت های هواپیمایی بابت ۵ فقره نیاز این شرکت ها داشته است گفت:


عصر امروز (دوشنبه) با آقای عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی جلسه ای در این زمینه داریم و قرار است تصمیم گیری نهایی در این نشست انجام شود. این ۵ فقره نیاز ارزی ایرلاین ها شامل هندلینگ، حقوق و مزایای کروی پروازی و خلبانان خارجی، لندینگ، بیمه هواپیما و سوخت می شود.


۱۲ نیاز ارزی ایرلاین ها که مغفول مانده


اسعدی سامانی ادامه داد:


برخی از بانک های عامل نمی توانند ارز مورد نیاز ایرلاین ها را علی رغم تاکید بانک مرکزی بر اجرای دستورالعمل ارزی، تامین کنند. ضمن اینکه شرکت های هواپیمایی غیر از این ۵ مورد، ۱۲ فقره نیاز ارزی دیگر هم دارند که شامل خرید قطعه، تعمیر و نگهداری، خرید هواپیما، اجاره هواپیما، حق ماموریت خدمه پروازی، حق عضویت یاتا، حق عضویت سیتا، هزینه اوور فلای و موارد دیگر هست که بانک مرکزی باید مساعدت لازم را برای تامین این موارد داشته باشد.


وی با تاکید بر اینکه دستورالعمل ارزی بانک مرکزی در خصوص ایرلاین ها، صرفا ارز حواله ای را شامل می شود، گفت:


ایرلاین های ما در تعدادی از فرودگاه های نجف، بغداد و ترکیه نیاز به ارز نقدی برای خرید سوخت یا خدمات هندلینگ دارند که در این زمینه بانک مرکزی دستورالعمل شفافی ندارد.


ماهی ۳۰۰ میلیون دلار نیاز داریم


دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران نیاز ماهانه کل ایرلاین های ایرانی به مجموع ارز نقدی و حواله ای را ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار عنوان و تصریح کرد:


در حال حاضر امکان تامین ارز نقدی برای برخی شرکت های هواپیمایی ما وجود ندارد. ایرلاین های دولتی یا وابسته به نهادهای شبه دولتی مجبورند در صورت های مالی خود دلار را ۴ هزار ۲۰۰ تومان ثبت کنند، نمی توانند ارز آزاد را اگر پیدا شود، خریداری کنند. برای شرکت های هواپیمایی خصوصی هم به صرفه نیست که ارز آزاد با قیمت موجود در بازار بخرند.


سرپا نگه داشتن پرواز با امروز و فردا کردن به خارجی ها


وی یادآورد شد:


ایرلاین های ایرانی در حال حاضر به سختی با مشتریان خود می توانند همکاری کنند و با امروز و فردا کردن پرداخت بدهی های شان، شرکت های هندلینگ کننده و سوخت رسان را مجاب به فروش سوخت و ارایه خدمات می کنند. برخی شرکت ها هم مجبور به نشست و برخاست اضافه در فرودگاه های ایران هستند که هر بار لندینگ و تیک آف اضافه، هزینه بالایی برای این شرکت ها در پی دارد.


اگر این هفته ارز نرسد هواپیماهای خارجی زمین گیر می شوند


اسعدی سامانی یکی دیگر از مشکلات اصلی برخی ایرلاین های ایرانی را تاخیر در پرداخت اجاره بهای هواپیماهای اجاره ای به ایرلاین های خارجی عنوان کرد و افزود:


شرکت های مالک هواپیما پیوسته در حال فشار آوردن به ایرلاین‌های اجاره کننده هستند و اعلام کرده اند اگر تا پایان این هفته اجاره هواپیما پرداخت نشود، هواپیمای مذکور را زمین گیر خواهند کرد. همچنین دو ماه است که حقوق برخی از خلبانان خارجی پرداخت نشده است.

  • حسین دل آرا